آموزشی

الگوی فروش موازی Cross Selling

الگوی فروش موازی

مدل درآمدی چیست؟

به طور کلی، مدل درآمدی به عنوان یکی از عناصر مدل کلی کسب و کار به حساب می آید. یک مدل درآمدی، چارچوبی است برای خلق درآمد توسط کسب وکار. این چارچوب، تعیین کنندۀ این است که کدام منبع درآمد را باید دنبال کنیم، چه ارزشی را ارائه کنیم، چطور قیمت گذاری کنیم و چه کسی بابت ارزشی که ارائه می کنیم حاضر است به ما پول پرداخت کند . مدل درآمدی نشان دهندۀ سازوکارهایی است که شرکت برای خلق درآمد از محصول تولیدی به کار می گیرد. سازوکارهایی که مواردی از قبیل حقوق دارایی-های فکری، کانال های پخش و نیز وجهۀ برند در منطقه بر آن‌ها اثرگذار است. بدون یک مدل درآمدی مدون و تعریف شده، کسب و کارهای جدید سردرگم خواهند شد؛ چرا که قادر به کنترل پایدار هزینه های خود نمی شوند. یک کسب وکار با داشتن یک مدل درآمدی مشخص، می تواند بر یک گروه مخاطب هدف مشخص تمرکز کند، روی برنامه های توسعه ای خود سرمایه گذاری کند، برنامه های بازاریابی تدوین نموده و با ایجاد خط اعتباری، سرمایه خود را افزایش دهد.

الگوی فروش موازی Cross Selling

در ادبیات بازاریابی و فروش، منظور از الگوی فروش موازی یا Cross selling، فروش همزمان محصولات و خدمات دیگر، در کنار محصول اصلی مورد درخواست مشتری است. استفاده از الگوی فروش موازی می تواند با هدف افزایش سهم از کیف پول مشتری و یا به منظور خالی کردن انبار باشد . در حالت دوم، محصولات یا خدمات یک کسب و کار، که تا پیش از این به دلایل مختلف اعم از ضعف کیفی یا بازاریابی نادرست، موفق نبوده اند، به همراه پیشنهادات فعلی عرضه می شوند. در بازار بین المللی محصولات تصویری، استودیوهایی که محصولات شاخصی تولید کرده و با تقاضای قابل توجه برای آن‌ها مواجه می شوند، برای عرضۀ محصولات قبلی کمتر شاخص خود و یا محصولات تلویزیونی که کمتر امکان عرضۀ عمومی می یابند، از این الگو استفاده می کنند. مهم‌ترین پیش نیازهای این الگوی درآمدی، دارا بودن ترکیب درستی از محصولاتی با حاشیه سود پایین و بالا می باشد. برخی نمونه های استفاده از این الگو عبارتند از:

 . استودیوهای فیلم‌سازی: برای فروش فیلم های کوتاه و کمتر شاخص به همراه محصولات مشهور.

 . رستوران‌ها و فست فودها: بسیاری از رستوران‌ها، در کنار محصول اصلی (غذای سفارش داده شده)، پیشنهاداتی از قبیل سالاد، سیب زمینی و انواع نوشیدنی را مطرح می کنند که جزء محصول اصلی نیستند اما امکان فروش همزمان آن‌ها با استفاده از الگوی فروش موازی به دلیل مکمل بودن آن‌ها وجود دارد.

یک نظر

یک نظر

  1. Pingback: خاله بازی به سبک ژاپنی !!! – مجله اقتصاد فرهنگ

جوابی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین مطالب

بالا