آموزشی

انواع محصولات در بازارسازی فرهنگی

محصولاتی که در بازارسازی فرهنگی توسط تولیدکنندگان عرضه می­‌شوند، طیف گسترده­ای را تشکیل می‌­دهند. می‌­توان ادعا نمود که تقریباً تمام محصولات مصرفی افراد و خانوارها پتانسیل عرضه شدن تحت نمادها و شخصیت­های فرهنگی را دارا می‌­باشند. به منظور بررسی و مطالعۀ این گسترۀ متنوع از محصولات، لازم است تا از یک دسته­‌بندی جامع و مانع استفاده شود. این دسته‌­بندی­‌ها در این صنعت عموماً توسط مؤسسات تحقیقات بازار صورت گرفته و کمابیش با یکدیگر شباهت دارند. در پژوهش حاضر، با توجه به بررسی نتایج پیمایش‌­های مؤسسۀ لیما[۱]، دسته‌­بندی این سازمان معرفی شده و مورد استفاده قرار می­‌گیرد. انواع محصولات عرضه شدۀ مبتنی بر شخصیت و نمادهای فرهنگی در سطح بازارهای جهانی به شرح زیر می‌­باشند:

  1. پوشاک:شامل انواع لباس از قبیل لباس‌­های زنانه، لباس‌­های مردانه، تی­شرت، تاپ، شورت، روپوش، شنل، کت، پالتو و غیره. 
  2. اسباب‌بازی (به جز نرم­‌افزارها یا بازی­های ویدیویی): از قبیل فکری و آموزشی، پازل و ساختمانی، عروسک و مدل، ماشین، هواپیما، قطار، تفنگ و مبارزه، شوخی و  سرگرمی. 
  3. ملزومات شخصی، مُد: کالاهای چرمی کوچک، جواهرات، چمدان، ساک، کیف دستی، کمربند، کلاه و غیره. 
  4. دکوراسیون داخلی:شامل مبلمان، اثاثیه، آویزهای دیواری، لوازم آشپزخانه، حمام، اتاق خواب، تابلوها، کف‌پوش­ها و غیره.نرم‌افزار و بازی­های ویدیویی: شامل برنامه‌­ها، بازی­های کنسولی، بازی­های موبایلی، بازی‌های کامپیوتری و غیره. 
  5. مواد غذایی و نوشیدنی:شامل قهوه، غلات صبحانه، انواع کیک، نوشیدنی­های غیرالکلی و الکلی و اسپرایت­ها و غیره. 
  6. لوازم مصرفی الکترونیکی: شامل تجهیزات صوتی و تصویری، کامپیوترها و لوازم آن، قابهای موبایل، هدفون و غیره. 
  7. سلامت، بهداشتی و زیبایی: شامل انواع عطرها، محصولات مراقبت از پوست، لوسیون اصلاح، محصولات مراقبت از مو و غیره. 
  8. کالاهای ورزشی: شامل انواع تجهیزات ورزشی، راکت، تور، توپ و غیره. 
  9. نشر:شامل انواع کتاب­ها، کمیک بوک­ها، مجلات و غیره. 
  10. انواع پاپوش: شامل دمپایی، کفش­‌های کتانی، کفش کودکان و غیره. 
  11. هدایا و اجناس کلکسیونی. 
  12. نوشت­‌افزار: شامل لوازم‌­التحریر، انواع دفتر و دفترچه یادداشت، ابزاهای نقاشی و رنگ­آمیزی، کیف، کوله و جامدادی. 
  13. موسیقی/ ویدئو: شامل دی.وی.دی[۲]، سی.دی[۳]، ترک‌­های صوتی، ویدیوکلیپ­‌ها و غیره. این قسمت، صدور مجوز برای خود موسیقی را شامل نمی‌­شود. 
  14. لوازم خانگی: شامل لوازم الکتریکی کوچک، لوازم آشپزخانه، لوازم آشپزی، قابلمه، ماهیتابه، قاشق و چنگال، ظروف شیشه‌­ای و غیره. 
  15. محصولات نوزادی: شامل انواع لباس نوزاد، پوشک، محصولات مراقبت از کودک، کالسکه و غیره. 
  16. اقلام تبلیغاتی: این بخش به اعطای حق‌امتیاز استفاده از یک شخصیت یا نماد فرهنگی در فعالیت­‌های تبلیغاتی یک محصول اشاره دارد.

در میان این دسته‌­های مختلف محصول، بیش‌ترین سهم بازار فروش محصولات مبتنی بر شخصیت و نمادهای فرهنگی متعلق به بخش پوشاک است. در سال ۲۰۱۴ از مجموع فروش جهانی بالغ بر ۲۴۱ میلیارد دلاری این محصولات، پوشاک با فروش ۳۹ میلیارد دلاری، ۱۶ درصد از این بازار را به خود اختصاص داد.

پس از پوشاک، صنعت اسباب­‌بازی با فروش جهانی ۳۲ میلیارد دلاری، ۱۳ درصد بازار را به خود اختصاص داده است. فروش جهانی بخش ملزومات شخصی نزدیک به ۲۸ میلیارد دلار بوده که ۱۲ درصد اندازۀ بازار محصولات مبتنی بر شخصیت و نمادهای فرهنگی را تشکیل داده است. از آن‌جایی که محصولات حوزۀ اسباب­‌بازی و بازی­‌های ویدیویی، پوشاک، مبلمان و نوشت‌­افزار در پژوهش حاضر مورد تأکید بیش‌تری قرار گرفته‌­اند.

 

اندازه و سهم بازار جهانی هریک از انواع محصولات مبتنی بر شخصیت و نمادهای فرهنگی در سال ۲۰۱۴ (درصد، میلیون دلار)

 

[۱] LIMA

[۲] DVD

[۳] CD

برای دیدگاه ها کلیک کنید

جوابی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین مطالب

بالا