باب اسفنجی
باب اسفنجی انیمیشنی سریالی است که در آمریکا از سال ۱۹۹۹ شروع به پخش شده است. این انیمیشن کوتاه مورد علاقه بسیاری از کودکان از جمله کودکان ایرانی نیز قرار گرفت و کاراکتر آن در انواع محصولات از لباس و نوشت افزار گرفته تا کیف و کفش و حتی شیرینی های تولد و جشن های کودکان مورد استفاده قرار می گیرد. پس از پخش این انیمیشن در سال ۱۹۹۱ تولیدکنندگان این مجموعه به فکر تولید فیلم های متنوعی از این کاراکتر افتادند و پس از تولید این فیلم ها با استقبال بسیاری از کودکان و نوجوانان جهان روبرو شدند به گونه ای که در حال حاضر فصل سیزدهم این فیلم قرار است در سال ۲۰۱۹ نیز تولید شود.
خالق باب اسفنجی شخصی به نام استیون هیلِنبرگ (Stephen Hillberg) است که در سال ۱۹۶۱ در آمریکا متولد شد و شخصی زیست شناس بود که علاقه زیادی به مطالعات دریایی و اقیانوس ها داشت. وی یک استودیوی شخصی به نام یونایتد پلنکتون پیکچرز داشت که در آن به تولید فیلم و برنامه های تلویزیونی می پرداخت.
استیون هیلِنبرگ در سال ۱۹۸۹ کتاب طنزی در خصوص موجودات دریایی نوشت که شخصیت اصلی آن باب اسفنجی بود. او سالها بعد پس از ایجاد تغییرات در شخصیت اصلی این داستان، موفق شد فیلم ها و انیمیشن های زیادی از این شخصیت را روانه بازار نماید. در سال ۲۰۰۴ استیون هیلنبرگ لایواکشن “باب اسفنجی شلوار مکعبی” را کارگردانی، نویسندگی و تهیه کرد. این فیلم به فروش حدود ۱۴۰ میلیون دلار در جهان دست یافت.
باب اسفنجی، اولین کاراکتر مورد علاقه کودکان تهرانی
تحقیقات کارشناسان بیانگر این است که در ایران ۱۰ کاراکتر محبوب کودکان از بین انیمیشنهای غربی انتخاب شده است. به عنوان نمونه، در تحقیقی که در میان کودکان تهرانی صورت گرفت، «باب اسفنجی» بیشترین محبوبیت را در میان کودکان تهرانی داشت. بعد از آن، شرک(۲۰۰۱/ دریمورکس)، مرد عنکبوتی(تاکنون هشت انیمیشن از روی این داستان تولید شده است)، پاندای کونگفو کار(۲۰۰۸)، دیو و دلبر(دیزنی ۲۰۱۷/ ۱۹۹۱)، سیندرلا(والت دیزنی/ ۱۹۵۰) و وال ای(پیکسار/۲۰۰۸) در ردههای بعد از آن قرار گرفته و از بیشترین محبوبیت برخوردارند.
نام تجاری باب اسفنجی
علت اصلی اینکه هیلنبرگ دقیقا از نام «اسفنج» در اسم باب اسفنجی استفاده کرده این است که میخواسته بینندگان این شخصیت را با تکه پنیر اشتباه نگیرند. نام اصلی باب اسفنجی در واقع پسر اسفنجی بوده است. با وجود این، به دلیل رعایت قانون کپیرایت و اینکه نام پسر اسفنجی قبلا وجود داشته و ثبت شده است، نام باب اسفنجی برای این شخصیت کارتونی استفاده میشود.
فروش محصولات باب اسفنجی، یک ششم درآمد نفتی ایران در یک سال!
انیمیشن باب اسفنجی تا کنون در بیش از ۱۷۰ کشور دنیا به ۲۴ زبان مختلف پخش شده است و هر کدام از شخصیتهای داستان برای خودش طرفدارانی دارد. دکتر محمدمهدی ایزدخواه می گوید : «باب اسفنجی»، اولین کاراکتر محبوب بچههای تهرانی است، طبق آمار برآورد شده، میزان فروش تنها محصولات این کاراکتر، هشت میلیارد دلار در سال برآورد شده است؛ رقمی معادل یکسوم درآمد نفتی ایران در یکسال.
کارتون باب اسفنجی تا کنون توانسته ۴۶ جایزه از جشنوارههای معتبر انیمیشن در دنیا به دست آورد. علاوه بر سریال باب اسفنجی، در سالهای مختلف به دلیل محبوبیت بالای این شخصیت کارتونی، چندین فیلم طولانی نیز با موضوعات مختلف با حضور این شخصیت ساخته شده است.
قسمتهای مختلف کارتون باب اسفنجی با صدای جذاب محمدرضا صولتی به فارسی دوبله شده است. محمدرضا صولتی در نقش چند شخصیت این داستان صحبت کرده که به نظر میرسد در کار خود عالی عمل کرده است.
قدردانی تویوتا از باب اسفنجی!
سال ۲۰۱۳ و به مناسبت تولد باب اسفنجی، کمپانی بزرگ تویوتا به عنوان یکی از برترین خودروسازان دنیا نسخهای از مدل هایلندر را ویژه باب اسفنجی و با الهام از این شخصیت کارتونی رونمایی کرد.
باب اسفنجی اولین شخصیت کارتونی است که مجسمه تماما مومی شکل آن توسط موزهای در نیویورک ساخته شده است. این مجسمه به مناسب سالگرد دهمین سال خلق باب اسفنجی ساخته شد.
درگذشت خالق باب اسفنجی
استیون هیلنبرگ روز دوشنبه ۲۶ نوامبر ۲۰۱۸ (۵ آذرماه ۹۷) بر اثر بیماری ALS درگذشت.
شبکه تلویزیونی نیکلودئون، شرکت سازنده مجموعه باب اسفنجی، در صفحه توئیتر خود نوشت: «ما متاسف هستیم که اخبار مربوط به درگذشت استفن هیلنبورگ، خالق بابا اسفنجی را به اشتراک بگذاریم. امروز، ما برای احترام به زندگی و کار او یک لحظه سکوت میکنیم.»
