مقدمه
یکی از شرکت های فعال در حوزه تولید اسباب بازی در جهان شرکت ماتل است که فعالیت خود را از سال ۱۹۴۵ آغاز کرده است و حالا این شرکت ۷۳ ساله است و توانسته تجربه بسیار عالی از تولید و فروش اسباب بازی در جهان را داشته باشد. موسس این شرکت ماتسون و الیوت هندلر است.
یکی از اسباب بازی های معروف این شرکت که باعث شهرت ماتل نیز شد، عروسک باربی است، این عروسک در هر سه ثانیه یک عروسک در جهان می فروشند ! . به جز باربی طیف وسیعی از اسباب بازی های دیگر در این شرکت تولید و به حدود ۱۵۰ کشور جهان صادر می شود.
علل موفقیت ماتل
علل فروش بالای محصولات شرکت ماتل به صورت زیر قابل بررسی هستند:
تنوع محصولات
آشنایی با فرهنگ جوامع مختلف
تلاش برای جهانیشدن
تلاش برای یافتن مخاطبان جدید
نکات مهم بازاریابی ماتل
در زیر نیز به برخی نکات بازاریابی که توانسته اند سهم زیادی در موفقیت تولید و فروش این شرکت داشته باشند خواهیم پرداخت:
۱٫ محصولی استاندارد برای جهان
یکی از مزیت های محصولات شرکت ماتل این است که تقریبا بیشتر کشورهای جهان با فرهنگ های مختلف آن را می پسندند.
ماتل به خوبی متوجه جایگاه عروسکهای باربی در سطح بینالمللی شده است و بنابراین با هدف نزدیککردن این عروسکها به فرهنگهای مختلف جوامع، در ساختار آنها تغییراتی را به وجود آورده است. این نکته غیرقابلانکار است که یک اسباببازی باید با فرهنگ کودکی که آن را به کار میبرد، حداقل در شکل ظاهری، تا حدی همخوانی داشته باشد، بنابراین برند ماتل در یکی از جدیدترین ویدئوهای تبلیغاتی خود با عنوان «چه کسی باربی است؟» یک انیمیشن جالب از گروه مختلف عروسکهای باربی را نشان میدهد که هر یک خصوصیات متفاوتی دارند و به رنگها و پوششهای گوناگونی عرضه میشوند. هشت رنگ پوست مختلف، ۱۸ رنگ چشم، ۲۳ رنگ مو و … از جمله تفاوتهای آشکاری است که نشاندهنده نزدیکشدن تقریبی این اسباببازی به فرهنگهای جهانی است.
۲٫ مخاطب برنامه های بازاریابی ماردان اند تا کودکان !
شرکت ماتل می داند والدین تاثیر بسزایی در انتخاب اسباب بازی و عروسک برای فرزندان خود دارند. لذا جامعه هدف تبلیغات و فعالیت های بازاریابی این شرکت مادران سن ۲۵ تا ۴۵ سال می باشد! و پدر به همراه پدربزرگ و مادربزرگ در رتبه دوم اهمیت مخاطبی کمپین های آنها قرار دارند.
۳٫ بازار هدف جهانی ماتل
پس از تولید هر اسباب بازی، شبکه وسیعی از تبلیغات و کمپین های تبلیغاتی در سطح جهان برای حمایت از این محصول آغاز می شود. هدفگذاری بازار این شرکت جهانی است به گونه ای حدود ۸۰ درصد محصولات این شرکت در سطح جهان عرضه می وشد و تنها ۲۰ درصد آنها برای منطقه ای خاص مد نظر قرار گرفته می شوند.
۴٫ بازاریابی عاطفی
یکی از شگردهای دیگر شرکت ماتل تحت تاثیر قرار دادن والدین کودکان جهت هدیه دادن به کودکان خود می باشد. کمپین های مختلفی که شرکت ماتل برنامه ریزی و اجرا می کند بر روی بعد عاطفی والدین سرمایه گذاری بیشتری دارد.
