با بررسی تجارب مختلف صادراتی برای محصولات مختلف و استفاده از دانش، تجربه و اطلاعات اتاق بازرگانی، صنایع،معادن و کشاورزی می توان به بسته ارزشمندی از روش های صادرات و ارائه محصولات فرهنگی در سطح جهانی پرداخت. یکی از اولین گام ها تعیین بازار هدف است. این که ما قصد داریم این محصولات را به چه کشور یا گروهی خاص از مشتریان ارائه نماییم. پس از تعیین بازار هدفی که کشش و پتانسیل لازم را برای محصولات فرهنگی دارد که از طریق تحقیقات بازارایابی گسترده انجام می شود در گام دوم باید سراغ استراتژی های بازاریابی مناسب با این بازار هدف حرکت کرد. استراتژی های بازاریابی شامل طیف وسیعی از فعالیت های قیمتگذاری، تبلیغات، برندسازی، چگونگی جایگاه محصولات فرهنگی در ذهن مخاطب و … می باشد. پس از ایجاد ارتباطات مختلف از طریق استراتژی های بازاریابی می توان مشتری مد نظر را جذب کرد.
در زیر به دو روش مطلوب برای نمایش و فروش محصولات خواهیم پرداخت:
۱٫نمایشگاه های بین المللی
یکی از روش های بسیار مهم بازاریابی در خصوص محصولات و لوازم فرهنگی و خلاق در سطح بین المللی شرکت در نمایشگاه های بین المللی می باشد که جهت برقراري ارتباط با شرکاي خارجی، بسیار موثر خواهد بود. با انتخاب یک نمایشگاه مناسب در زمان درست، مشارکت حساب شده و یا حتی تنها با بازدید از آن می توان به نتایج مطلوبی در جهت بسط بازار و یافتن خریداران بین المللی دست یافت. جهت اطلاع از تقویم نمایشگاههاي بینالمللی، علاوه بر سایت سازمان توسعه تجارت، میتوان با مراجعه به وب سایتهاي زیر به لیست نمایشگاههاي دلخواه دست یافت.
۲٫سایت های فروش بین المللی
یکی دیگر از روش های جذب و فروش در بازار هدف ایجاد سایت های اینترنتی برای فروش محصولات مختلف فرهنگی در سطح بین المللی می باشد. مثلا سایت بزرگ (ebay) یکی از سایت هایی می باشد که توانسته در زمینه فروش محصولات مختلف در سطح جهانی موفق عمل نماید. این سایت می تواند مکانی مجازی برای نمایش محصولات فرهنگی در سطح بین المللی بدون هزینه اضافی باشد. روزانه حجم وسیعی از محصولات در سطح بین المللی در این سایت به نمایش و فروش گذاشته می شود. بهتر است علاوه بر اینکه محصولات خود را در سایت خود جهت نمایش بارگذاری می نمایید با بارگذاری آنها در سایت های معتبر فروش جهانی نمایشگاهی دائمی و مجازی بدون هزینه برای محصولات فرهنگی خود ایجاد نمایید.
دکتر سجاد خانی
