مقاله و گزارش

توریسم غذا

توریسم غذا

توریسم غذا

توریسم خوراک و پختنی ها صنعتی نسبتا جدیدی در جهان است. در واقع این نوع توریسم، به عنوان یک صنعت از سال ۲۰۰۱ زمان مطرح شدن عبارت “گردشگری خوراک و پختنی ها” در مقاله “اریک ولف” مدیر اتحادیه بین المللی توریسم غذا و پختنی معروف شد. این مقاله منبع بسیاری از اطلاعات درباره این نوع توریسم را در اختیار دانشجویان و فعالان توریسم قرار می داد. در سال ۲۰۰۳ با راهنمایی مشاوران ومتخصصان صنایع توریسم، “اریک ولف” ، اتحادیه بین المللی توریسم آشپزی و خوراکی هر را بنیاد گذاشت. توریسم خوراک یا آشپزی، تجربه صرف غذا یا خوردنی ها و سبک آشپزی کشور، منطقه یا حوزه جغرافیایی خاص است که به عنوان یک فعالیت منحصر به فرد و به یاد ماندنی، اکنون بخش بسیار مهم و قدرتمندی از تجربه گردشگری برای هر توریست در تمام مقاصد توریستی جهان محسوب می شود.

آشپزی کاتالانی در اسپانیا که بهترین‌شان در بارسلون یافت می شود، از آن دست جاذبه هایی است که گردشگران را از نقاط مختلف دنیا به این منطقه می کشاند.

استفاده از زعفران و زیره سبز و سایر ادویه جات و خوراکی های سنتی سبک بارسلونی را ایجاد کرده و خوراکی های دریایی و گوشت با سس فراوان هنر آشپزان این ناحیه است.

اگر به آمریکای شمالی، مرکزی و جنوبی برویم، نیویورک را باید یکی از مقاصد گردشگری خوراک و غذا دانست.

مکزیکوسیتی نیز آنقدر معروفیت دارد که به عنوان یکی از مقاصد اصلی گردشگرانی که ذائقه گرم دارند همواره مطرح است.

پرو کشوری است که غذاهای رژیمی فراوانی دارد و استراتژی های مختلفی برای جذب گردشگران برای خود مد نظر قرار داده است.

هنگ کنگ نیز از اعتبار و شهرت فراوانی برخوردار است، به گونه ای که از این کشور تحت عنوان “بهشت غذا” نام برده می شود.

کره جنوبی نیز در گزارش سالیانه سازمان جهانی گردشگری به عنوان یک مقصد گردشگری خوراک و غذا مطرح است. این کشور با بهره گیری از برنامه ها و فیلم های تلویزیونی فرهنگ غذایی خود را به خوبی صادر کرده و موفقیت های فراوانی نیز در این حوزه کسب کرده است.

تایلند از دیگر کشورهای آسیایی است که در سال های اخیر فعالیت های بسیاری درباره پروژه آشپزخانه جهانی داشته و توانسته است در بازارهای هند و چین نیز نفوذ کند. ژاپن، چین و ترکیه نیز از دیگر مقاصدی هستند که در گردشگری خوراک و غذا فعالیت های عمده ای صورت داده اند.

با توجه به جدیدترین گزارش از سازمان جهانی گردشگری (WTO) ، سهم ایران از بازار جهانی گردشگری ۱٫۵ درصد است. و همچنین در سال ۲۰۱۷ نسبت به سال ۲۰۱۶ رشد منفی ۱٫۵ درصد تعداد گردشگر را تجربه کرده است.

به نظر شما چه شهرها و مناطقی از کشور توانایی تبدیل شدن به یک قطب گردشگری غذا در کشور و منطقه را دارند؟

تجربه استفاده از چه نوع غذایی در کدام شهر تجربه دل انگیزی را برای شما رقم زده است؟

شما چه سیاست ها، برنامه ها و تصمیمات عملیاتی را برای رشد این صنعت در کشور پیشنهاد می کنید؟

می توانید نظرات خود را به ادمین کانال تلگرام گروه پژوهشی اقتصاد فرهنگ (eghtesadefarhang@) ارسال نمایید، بعد از بررسی نظرات شما آن را با نام خودتان منتشر خواهیم نمود.

برای دیدگاه ها کلیک کنید

جوابی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین مطالب

بالا