گردشگری سلامت
صنعت گردشگری در قرن حاضر یکی از مهمترین صنایع به لحاظ حجم بازار، سودآوری و نیز ایجاد اشتغال در کشورهای جهان است. به گونهای که پیش بینی میشود تا سال ۲۰۲۷ سهم آن در تولید ناخالص جهان به ۱۱.۴ تریلیون دلار برسد. گردشگری سلامت شامل سه نوع گردشگری پزشکی، گردشگر ی طبیعت درمانی و گردشگر ی تندرستی می باشد.
۱٫گردشگری پزشکی (Medical Tourism)
درواقع گردشگری پزشکی رایج ترین و حساس ترین زیر شاخه گردشگری سلامت است. این سفر عموما برای درمان بیماری یا انجام عمل جراحی و یا چک آپ سلامت گردشگر در کلینیکها و بیمارستانهای کشوری با امکانات پزشکی بالا و هزینههای درمانی مناسب انجام میگیرد.
۲٫گردشگری طبیعت درمانی (Curative Tourism)
سفر درمانی به مراکز دارای منابع و خدمات درمانی طبیعی تحت نظارت پزشک را گردشگری طبیعت درمانی میگویند. این منابع و خدمات طبیعی شامل چشمههای آب گرم، دریاچه نمک، آفتاب درخشان، لجن طبی، ماساژ طبی، حمام گیاهی و همچنین محیط زیست زیبا، پاک و آرام به منظور بهبود بیماران پوستی، تنفسی، روماتولوژی، عضلانی و یا گذراندن دوران نقاهت بعد از درمان و عملهای جراحی صورت میگیرد.
۳٫گردشگری تندرستی (Wellness Tourism)
در این نوع سفر، گردشگر به دنبال آرامش است و برای رهایی از تنشهای زندگی روزمره و تجدید قوا، بدون مداخله و نظارت پزشکی راهی سفر میشود. معمولا این گردشگران بیماری جسمی مشخصی ندارند و بیشتر در پی بهرهمندی از طبیعت شفابخش و دوری از شلوغیها، تنشها و آلودگیهای زندگی شهری هستند.
در سالیان اخیر، رشد تقاضا برای دریافت خدمات درمانی به دلایلی همچون افزایش جمعیت مسن کشورهای توسعهیافته، سیری صعودی داشته است. همین امر مدت زمانی که بیماران باید در نوبت انتظار بمانند را بسیار طولانی مینماید. ویژگی های گردشگری سلامت شامل موارد زیر می باشد:
۱٫رشد تضمینی تقاضای گردشگری سلامت
۲٫ بالا بودن ضریب تکاثری گردشگری سلامت
۳٫فصلی نبودن تقاضای گردشگری سلامت
۴٫قابلیت پیشبینی و کنترل تقاضای گردشگری سلامت
۵٫درآمد بالای گردشگری سلامت
۶٫اشتغالزایی گردشگری سلامت
۷٫ماندگاری طولانی گردشگران سلامت در مقصد
طبق گزارش سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ انجمن گردشگری پزشکی، هفت کشور نشان داده شده در نمودار زیر ، بالاترین میزان سهم در گردشگری پزشکی را داشتهاند؛
آمریکا با چهل درصد بالاترین سهم را دارا میباشد و همچنین آمار ترکیه نیز قابل توجه است.
❇️ایران با توجه به وجود پتانسیل بالا در حوزه پزشکی و هزینههای مناسب درمان برای گردشگران خارجی میتواند در این حوزه در آسیا جزء پیشتازان باشد، که این امر باعث ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در کل کشور خواهد شد. البته، با توجه به تعداد زیاد ذینفعان و تفاوتهای آنها در ایران که مرتبط با این صنعت هستند، این حوزه گردشگری نیازمند طراحی شبکه ذینفعان، برنامهریزی دقیق و یکپارچگی لازم میباشد.
درآمد جهانی از گردشگری پزشکی ۲۰۰ میلیارد دلار در سال است که متاسفانه سهم ایران از آن کمتر از نیم درصد می باشد.
