آنکتاد (UNCTAD) مخفف کنفرانس تجارت و توسعه ملل متحد(United Nations Conference on Trade And Development)، یکی از نهادهای سازمان ملل متحد است که در سال ۱۹۶۴ تأسیس شده و با هدف پیوستن کشورهای در حال توسعه به اقتصاد جهانی فعالیّت میکند.
یازدهمین کنفرانس آنکتاد که در سال ۲۰۰۴ که در سطح وزیرانی از کشورهای عضو برپا شد، نقطه عطف بسیار مهمی در پذیرش مفهوم ” صنایع خلاق ” بود. در این کنفرانس عنوان ” صنایع خلاق ” بر پیشانی جلسه اقتصاد بین المللی و توسعه نشست، تا اعضای جلسه از رهنمودهایی که توسط یک هیات کارشناسی عالی رتبه در زمینه ی صنایع خلاق و توسعه پیشنهاد می شد، الهام بگیرند.
آنکتاد تعریف خود از صنایع خلاق را به شرح زیر ارائه نموده است:
صنایع خلاق صنایعی هستند که:
- چرخه هایی از خلق، تولید و توزیع کالاها و خدماتند که خلاقیت و سرمایه ی فکری را به عنوان ماده خام به کار می گیرند.
- متشکل از مجموعه ای از فعالیتهای دانش بنیان، متمرکز بر هنر اما نه محدود به آن، است که پتانسیل درآمدزایی از داد و ستد و حقوق مالکیت معنوی دارند.
- شامل محصولات مادی و ملموس و غیرمادی و معنوی، یا خدمات هنری با محتوای خلاق، ارزش اقتصادی و هدفهای بازاری هستند.
- در تقاطع میان صنعت گر، خدمات و بخش های صنعتی قرار دارند، و در تجارت جهانی یک بخش پویای جدید به وجود می آورند.
در رویکرد آنکتاد به صنایع خلاق، که ” خلاقیت ” را به عنوان فصل الخطاب در نظر می گیرد، هر نوع فعالیتی که دارای یک مولفه ی هنری قوی باشد تا ” هر نوع فعالیت اقتصادی ای که فرآورده های سمبلیک تولید می کند و وابستگی شدیدی به مقوله ی مالکیت معنوی دارد و برای یک بازار تا حد امکان بزرگ انجام می شود ” در گستره ی صنایع خلاق جای می گیرند(آنکتاد، ۲۰۰۴).
طبقه بندی آنکتاد از صنایع خلاق، ۴ گروه بزرگ را در بر میگیردکه شامل :
- میراث فرهنگی
- هنرها
- رسانهها
- آفرینش کارکردی
این گروهها همان طور که در شکل نیز ملاحظه میشود به ۹ زیر گروه تقسیم میشوند :
طبقه بندی آنکتاد از صنایع خلاق در سال ۲۰۰۴
نمایش واظهارات فرهنگی شامل کلیه مهارت های هنری، جشنواره ها و اعیاد مختلف
مکان های فرهنگی شامل آثارتاریخی، موزهها،کتابخانه و … .
هنرهای تجسمی شامل نقاشی،مجسمه سازی،عتیقه و عکاسی.
هنرهای نمایشی شامل تئاتر،اجرای زنده موسیقی،رقص های محلی،تماشاخانه، خیمهشببازی و سیرک.
تکثیر و انتشار شامل کتاب،روزنامه،مطبوعات و نشریات.
رسانه های دیداری و شنیداری شامل تلویزیون،رادیو و صدا سیما
رسانه های جدید شامل نرم افزار، محتواهای دیجیتالی، بازی های ویدئویی و انیمیشن.
طراحی داخلی شامل انواع گرافیک، مد و لباس، اسباب بازی و جواهرات.
خدمات خلاق شامل تبلیغات،معماری،تحقیق و توسعه خلاق، خدمات فرهنگی و خدمات دیجیتالی.
با بررسی و مشاهده طبقات فوق می توان به عظمت صنایع خلاق و فرهنگی پی برد.
یونسکو و صنایع فرهنگی
سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (The United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization) که بهطور خلاصه یونسکو (UNESCO) نامیده میشود، یکی از سازمانهای تخصصی وابسته به سازمان ملل متحد است که در سال ۱۹۴۵ تشکیل شد. یونسکو صنایع خلاق و فرهنگی را به عنوان فعالیتی تعریف میکند که ” اصولا هدف آنها تولید، بازتولید، ترویج، توزیع و یا تجاری سازی کالاها، خدمات و فعالیتهای فرهنگی_هنری یا فعالیتهایی است که ماهیتا مرتبط با میراث فرهنگی هستند” از نظر یونسکو صنایع خلاق میتواند در ۱۱ دسته قرار بگیرد که در جدول زیر به آنها اشاره می شود.
تبلیغات |
آژانسهای تبلیغاتی |
موسیقی |
موسیقی زنده،صنعت ضبط صدا و نشر موسیقی |
رادیو |
فعالیت های مربوطه به پخش رادیویی |
معماری |
شرکتهای معماری |
فیلم |
تولید تصاویر محرک |
تلویزیون |
برنامه ریزی و پخش تلویزیونی |
کتاب |
فروش کتاب به صورت فیزیکی و دیجیتالی |
روزنامه و مجله |
روزنامهها،مجلات،آژانسهای خبری |
هنرهای تجسمی |
خلق هنرهای تجسمی، موزه داری،گرافیک و عکاسی |
بازی ها |
تولیدکنندگان،توزیعکنندگان و خرده فروشان بازی های ویدیویی،فروش تجهیزات |
هنرهای نمایشی | فعالیتهای مربوط به هنرهای نمایشی،موسیقی زنده،اوپرا و …
|
