مصاحبه

مصاحبه با آقای رضوانی مدیر مرکز سفیر

سفیر فیلم

مرکز سفیر به عنوان یکی از مراکز تولید فیلم‌های مستند در سال ۱۳۸۹ و با هدف تربیت هنرمندان متعهد و تولید آثار بصری کوتاه و بلند، تاسیس شد. هسته اولیه ۵-۶ نفر از بچه‌های دانشگاه صنعتی شریف بودند که بعد از جریانات سال ۱۳۸۸ در حوزه رسانه احساس خطر کردند و به حوزه فیلم‌سازی ورود پیدا کردند.

اولین مستندی که توسط این تیم تولید شد، مستند «یزدان تفنگ ندارد» بود. از دیگر محصولات این گروه میتوان به مستند «دوپینگی‌ها» در مورد جریان روشنفکری، مستند «میراث آلبرتا» در مورد مهاجرت نخبگان، «شکار طبس» درباره پهباد و… میباشند و تاکنون حدود ۴۰-۵۰ مستند کوتاه هم تولید کرده‌ایم که نسبت به تولیدات بلند بسیار زودبازده هستند.

ما حدود ۱۵-۱۷ نفر به صورت ثابت در موسسه داریم. کسانی که در تولید همکاری می‌کنند و در پروژه‌ها مشارکت می‌کنند حدود ۱۰-۱۲ نفر هستند. ما دائما به سمت تخصصی‌شدن پیش می‌رویم، بچه‌ها در زمینه های مدیریت رسانه، فلسفه هنر، کارگردانی، MBA و سایر رشته‌ها را در حال پیگیری و مطالعه هستند. در حال حاضر گروه مستند سفیر خود جذب سازمان رسانه‌ای اطلس شده و بخش مستند آن را در دست گرفته است.

به طور کلی تولیدات ما دارای چند ویژگی عمده هستند: مرتبط و ناظر به مسائل روز جامعه هستند. موضوعات متنوع و نوآوری در سوژه‌ها داریم. در ابعاد هنری سعی شده از ابزار فنی و تجهیزات جدیدتر روز در تولید استفاده کنیم. رویکرد منصفانه به موضوعات داریم وتلاش کرده‌ایم که نگاه مخالف را هم در کارها بیاوریم. در کل مجموعه ما بسیار چابک و در تشکیلات هم متمایز است.

ما در بخش توزیع و عرضه محصولات یکی به دنبال ساماندهی اکران دانشگاهی هستیم و دیگری فروش حق پخش تلویزیونی. همچنین به دنبال راه‌اندازی مراکز فروش در کشور هستیم. ما می‌خواهیم در سال ۹۲-۹۳ مجموعه را با برنامه‌ریزی به سوددهی برسانیم. البته ما به طور کلی انتظار مالی زیاد نداشتیم. حتی جایی که کار می‌کنیم ساعت کار مفید را می‌زنیم.

ما به طور کلی به دنبال راه‌اندازی خط تولید مستند هستیم که از مرحله دریافت ایده تا تولید، توزیع و فروش را شامل شود. شبکه تولید ما در تهران ساماندهی یافته و به سرانجام رسیده می‌خواهیم آن را در بابل و تبریز هم گسترش دهیم. ما در چارت سازمانی علاوه بر بخش تولید و بخش توزیع، بخش رشد را هم طراحی کرده‌ایم که به بحث آموزش نیروی انسانی و تحقیق و توسعه می‌پردازد.

ما پس از تولید یک مستند، تبلیغات و یک مراسم رونمایی برایش برگزار می‌کنیم. تعدادی اکران دانشگاهی در طی دو – سه ماه داریم و اقدام به توزیع مستقیم دی‌وی‌دی‌های مستند می‌کنیم که حدودا تا این مرحله ۷-۸ میلیون تومان درآمد کسب می‌شود. بعد پخش تلویزیونی را دنبال می‌کنیم که آن هم حدود ۲۰ میلیون می‌شود.

برای دیدگاه ها کلیک کنید

جوابی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین مطالب

بالا