مصاحبه (از زبان آقایان دیواندری و نوری)
سال ۱۳۸۲ کار خود را از پایگاه بسیج محلهمان در شهرک غرب شروع کردیم. در ابتدا در ساخت تیزر، برگزاری یادواره شهدا و ساخت نرم افزار، برای مسجد ثامن الائمه شهرک غرب مشارکت میکردیم. هسته اولیه شکلگیری موسسه ۵-۶ نفر بودیم. میخواستیم ضمن آنکه در فضای فرهنگی شهرک فرهنگ شهدا را برجسته تر مطرح کنیم، مستقل هم باشیم. به همین دلیل در ابتدا کارمان را با برنامههای یادواره شهدا و ساخت نرم افزار آغاز کردیم. تحلیلی که از وضعیت فرهنگی و اجتماعی آن زمان داشتیم، ما را به اینجا رساند که میبایست طوری عمل کنیم که فرهنگ ایثار و شهادت ـ به خصوص در آن منطقه ـ به چشم بیاید و برجسته شود. دغدغه اولیه بیشتر اعتقادی و مذهبی بود، به مرور با پیشرفت کار نیاز به توسعه فیزیکی و نیروی انسانی پیدا کردیم و به تدریج از متخصصان گرایشها و رشتههای مرتبط با فعالیت استفاده کردیم.
ما برای تامین هزینه هایمان کار های متفاوتی انجام میدهیم از جمله فروش محصولات، ارائه خدمات به سازمانها و نهادها با گرفتن سفارش و انجام کار مشارکتی مانند برگزاری نمایشگاه و همچنین ساخت تیزرهای تبلیغاتی اما آنطوری که باید پاسخگوی هزینه های ما نیست.
ما با نهادها و سازمانهای مختلف کار میکنیم؛ مثلا شهرداری، وزارت ارشاد، وزارت آموزش و پرورش. در این بین ارشاد از همه بهتر بود، شهرداری ما را خیلی اذیت کرد. البته آموزش و پرورش هم خوب است اما بودجه چندانی ندارند. به طور کلی تعامل با سازمانها و نهادهای دولتی، در درجه اول، بستگی به فرد مدیر آن مجموعه دارد.
در حال حاضر ما در حوزه تولید محتوا و ساخت نرم افزارهای مولتی مدیا، راهاندازی سایت، ساخت تیزر و انجام کارهای گرافیکی، ساخت انیمیشن، و برگزاری نمایشگاههای مذهبی و انقلابی در کشور فعالیت داریم که بیشتر ِ طراحی و مدیریتش با ماست. برای مثال هم اکنون مشغول طراحی و اجرای پروژه «اولین نمایشگاه رسانههای دیجیتال انقلاب اسلامی» به سفارش وزارت ارشاد هستیم.
مخاطبان ما عموم جامعه هستند اما در مواردی هم به سفارش آموزش و پرورش ویژه دانش آموزان کار کردیم. به طور کلی اغلب فروش ما به ارگانها و سازمانهاست. بنابراین تخمین دقیقی از مخاطب نداریم. یکی از نرم افزارهای ما را مثلا شهرداری ده هزار نسخه خریده است اما نمیدانیم به دست چه کسانی رسیده است و تعداد مخاطب واقعی را نمیدانیم.
در جذب نیرو، به طور کلی در موسسه متناسب با تخصص مورد نیاز در یک پروژه نیرو جذب میکنیم. در عین حال که معتقدیم ذوق و سلیقه در فعالیتهای هنری حرف اول را میزند. برای مشخص کردن حساب و کتابها ما یک حسابدار داریم، که برای پروژهها و موارد خاص هم کسی به کمکش میآید. به دادن اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مالیات بر ارزش افزوده متعهد هستیم. بیمه بچهها را درست کردهایم و همه بچهها بیمه هسته اند.
به نظر ما الان ساخت و تولید بازیهای رایانهای جواب میدهد. ورود به این عرصه میتواند توجیه اقتصادی هم داشته باشد مشروط بر اینکه به چند عامل توجه جدی شود: حداقل هایی از استاندارد یک بازی خوب را داشته باشد. از کیفیت قابل قبولی برخوردار باشد، گرافیک و طراحی استفاده شده در حد قابل قبولی باشد. برای نمونه بازیهای میرمهنا و مدافعان کربلا با لحاظ کردن چنین ویژگیهایی جواب گرفتهاند.
