آموزشی

“نظام نوآوری در محصولات فرهنگی”

در پرداختن به امر تولید و توسعه صنایع و محصولات فرهنگی، دیدگاه‌های مختلفی مطرح شده و هر یک کاربردها و اثراتی به نمایش گذاشته است. یکی از رویکردهای متاخر در این زمینه “رویکرد نظام نوآوری” است.

نظام نوآوری محصولات فرهنگی، رویکرد همه جانبه و یکپارچه برای ساماندهی و تقویت نوآوری در محصولات فرهنگی است که فرآیندهای ایده پردازی تا تولید و مصرف محصولات فرهنگی را مورد توجه قرار می دهد. طراحی این نظام که بر اساس مطالعات و پژوهش های گسترده صورت گرفته، به دنبال آن است تا ناکارآمدی های موجود در این صنایع را کاسته و راهکارهای اثربخشی در جهت تقویت صنایع فرهنگی و ارتقای نوآوری در آنها ارائه نماید.

در عمل بحث نوآوری و تولید محصولات فرهنگی بسادگی اتفاق نمی افتد وتعاملات و روابط پیچیده ای بر آن حاکم است. به عبارتی، شکل گیری نظام نوآوری یا ارتقای نظام موجود در چارچوب نظام نوآوری به سادگی و به سرعت روی نمی دهد، بلکه ایجاد و تاثیرگذاری چنین نظامی در طول زمان بر اساس یادگیری، اصلاح شده و تکامل می یابد. در این راستا، تجربه اتحادیه اروپا در توسعه فرهنگی، فرآیندی سه مرحله ای است که جزئیات آن در شکل زیر نمایش داده شده است. (اتحادیه اروپا،۲۰۱۲).

نظام نوآوری

چارچوب فرآیندی توسعه صنایع فرهنگی و خلاق در اتحادیه اروپا (اتحادیه اروپا، ۲۰۱۲)

مطالعه مقاله اصلی:
JSFC_Volume 8_Issue 31_Pages 37-72_2

برای دیدگاه ها کلیک کنید

جوابی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین مطالب

بالا