موسیقی به عنوان یکی از محبوبترین هنرها، سالانه مخاطبان بسیاری را به سالنهای اجرا میکشاند. علاقه به تماشای زنده موسیقی گاه مخاطبان را از سفرهای درون مرزی فراتر برده و سببی میشود برای سفر کردن به کشورهای مختلف. درواقع یکی از مهمترین شاخههای صنعت گردشگری” توریسم موسیقی” محسوب میشود و مدتهاست کشورهای مختلف با جذب گردشگر به وسیله موسیقی درآمدهای فراوانی کسب میکنند.
سالانه جشنوارهها، کنسرتها و رویدادهای بسیاری در سراسر دنیا برگزار میشود که علاقهمندان به موسیقی و هنرمندان مختلف از کشورهای گوناگون را گرد هم جمع میکند. فستیوال گرمی و فستیوال جوایز موسیقی کشورهای مختلف مثل آمریکا و انگلستان هرساله با برگزاری های پربارتر سعی در جذب مخاطب بیشتری دارند. اما به طور کلی این امر تنها محدود به برپایی فستیوالهای بزرگ و جهانی نیست.
توریسم موسیقی در بریتانیا
توریسم موسیقی دربرگیرنده تمامی سبکها و اشکال اجرای موسیقی است. از موسیقی کلاسیک و پاپ تا موسیقیهای محلی و خیابانی هرکدام میتوانند طرفداران خود را به عنوان گردشگر به کشورهای مختلف بکشانند و بر اقتصاد آن کشور تاثیر بسزایی بگذارند. به عنوان نمونه طبق تحقیقات ارائه شده توسط سایت رسمی گردشگری بریتانیا، ارزش مالی توریسم موسیقی در سال ۲۰۱۳ با جذب بیش از ۶٫۵ میلیون نفر عددی بیش از ۲٫۲ میلیارد پوند تخمین زده شده است.
بر اساس این آمار میزان هزینهای که از جانب دوستداران موسیقی برای خرید بلیت اجراها، حمل و نقل و خرید کالا صرف شده عددی حدود ۱ . ۳ میلیارد پوند بوده و بیش از ۹۱۵ میلیون پوند درآمد غیر مستقیم بریتانیاییها از حضور این گردشگران در کشورشان برآورد شده است. علاوه بر این، حضور گردشگران در بریتانیا رونق خوبی به اقتصاد محلی آنها داده است. بنابراین گزارش حدود ۲۴ هزار شغل در راستای انجام فعالیتهای مرتبط با توریسم موسیقی در این کشور ایجاد شده است.
سازمان گردشگری بریتانیا همچنین پیشبینی کرده است که با برنامهریزی های انجام شده تعداد گردشگران علاقهمند به موسیقی را تا سال ۲۰۲۰ به ۴۰ میلیون نفر در سال افزایش پیدا کند تا با این اتفاق توریسم موسیقی نقش بیشتری در صنعت گردشگری و اقتصاد بریتانیا ایفا کند.
