گردشگری و صنایع دستی

گردشگری و گردشگری خرید

گردشگری

گردشگری (توریسم)

گردشگری یکی از بخش های در حال رشد اقتصاد جهانی است. تقریبا برای همه کشورهای در حال توسعه به عنوان صنعتی از استعدادهای بالقوه ارزشمندی که در خلق انواع منافع اقتصادی برخوردار است، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. بهبود تراز پرداخت ها، دسترسی به منابع جدید سرمایه، تولید درآمد برای دولت، ایجاد فرصت های نوین اشتغال محلی،رشد و توسعه اقتصاد عمومی از جمله  توانمندی های گردشگری به حساب می آیند.

پس از سه دهه توسعه گردشگری در جهان، سیاست های داخلی نشان می دهد که مدل های سنتی توسعه گردشگری پاسخگوی نیازهای ما نیست. در ظرفیت های اساسی اقتصادی،اجتماعی،فرهنگی وسیاسی موجود در سند چشم انداز بلندمدت، تنوع اقلیمی،وجود منابع آبی،امکانات گردشگری طبیعی، تنوع قومی و قابلیت های ناشی از آن،موقعیت جغرافیایی،میراث فرهنگی و پیشینه تاریخی غنی مد نظر قرار گرفته شده است علاوه بر این مقوله آمایش سرزمین به عنوان تلفیقی از سه علم اقتصاد،جغرافیا و جامعه شناسی و به مثابه دیدگاه دراز مدت ملی بر اساس ارزیابی روشنی از تحولات آینده برای بهره وری بهینه از ظرفیت های اجتماعی و طبیعی مورد توجه بوده است.

سازمان جهانی گردشگری در گزارشی به صنعت توریسم به‌عنوان کلید توسعه، رونق و رفاه کشورها اشاره و اعلام کرده‌‎است، تعداد مقاصد گردشگری جهانی به طور مداوم رو به رشد بوده و با افزایشی که در سرمایه‌گذاری در این صنعت صورت گرفته، تبدیل به پیش‌برنده اصلی توسعه اجتماعی و اقتصادی از طریق خلق شغل و تجارت‌های جدید، سودهای صادراتی و گسترش زیرساختارها شده است.

صنعت توریسم عملا به طور توقف‌ناپذیری طی دهه‌های اخیر رشد کرده که نشان‌دهنده قدرت و دوام این صنعت با وجود به‌وقوع پیوستن شوک‌های مقطعی است. تعداد مسافران گردشگری جهانی از ۲۵ ‌میلیون نفر در کل جهان در سال ۱۹۵۰ به ۲۷۸‌ میلیون نفر در سال ۱۹۸۰ و بعد به ۶۷۴‌ میلیون نفر در سال ۲۰۰۰ و یک‌میلیارد و  ۲۳۵‌میلیون نفر در سال ۲۰۱۶ رسیده است همچنین درآمدهای جهانی صنعت توریسم از طریق مقاصد بین‌المللی از ۲ میلیارد دلار در سال ۱۹۵۰ به ۱۰۴ میلیارد در سال ۱۹۸۰ و بعد از آن به ۴۹۵ میلیارد در سال ۲۰۰۰ و ۱۲۲۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ رسید ه است.

سهم ایران از یک بازار جهانی

آمارهای جداول سازمان جهانی گردشگری در مورد ایران که در ردیف کشورهای آسیای جنوبی جای گرفته است نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۰ چیزی نزدیک به ۳ میلیون نفر (۲ میلیون و ۹۳۸ هزار نفر) از دیگر کشورهای جهان وارد کشور شده‌اند که این تعداد در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ به ترتیب به ۴.۹۶۷ میلیون و ۵.۲۳۷ میلیون نفر افزایش پیدا کرده است که به ترتیب رشد ۴.۲ و ۵.۴ درصدی را نسبت به سال‌های پیش از خود نشان می‌دهد. با این حال در سال ۲۰۱۶ تعداد توریست‌های ورودی به ایران به رقم ۴.۹۴۲ میلیون کاهش پیدا کرد که نشانگر افت ۵.۶ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۵ است.از نظر درآمدهای کشور از صنعت توریسم، آمارهای سازمان توریسم جهانی حاکی از آن است که در سال ۲۰۱۰، ایران ۲.۴۳۸ میلیون دلار درآمد داشت که این درآمد در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ با به ثبت رساندن رشدی مداوم به ترتیب به ۳.۸۴۱ میلیون دلار و ۳.۸۶۸ میلیون دلار رسیده است.

گردشگری و صنایع دستی

خرید یادگاري و به خصوص صنایع دستی از فعالیت هاي جدایی ناپذیر گردشگران می باشد. در نتیجه، باید به منظور رویارویی با تقاضاي گردشگران، صنایع دستی مناسب و شایسته تولید و عرضه شود. یکی از عواملی که موجب رضایت و خشنودي گردشگران می شود، خرید صنایع دستی با کیفیت و اصیل است. عرضه صنایع دستی به گردشگران هم چنین موجب رشد و شکوفایی اقتصاد جامعه محلی می شود و تراوش و نشت درآمدها را کاهش می دهد. در این امر، زنان جامعه میزبان نیز می توانند سهم عمده اي را بهره مند شوند. بنابراین، باید اقداماتی در جهت بهبود عملکرد صنایع دستی صورت پذیرد و از آن حمایت خاصی شود. در این راستا می توان به جامعه محلی و به خصوص زنان، در جهت اشتغال در زمینه صنایع دستی اعتبارات مالی تخصیص داده شود. آموزش هاي لازم به افرادي که در این زمینه مشغول هستند، داده شود تا بتوانند صنایع دستی کاربردي، باکیفیت، اصیل، و مورد دلخواه گردشگران تولید کنند.

گردشگری خرید چیست ؟ چگونه باعث حمایت از تولید ملی خواهد شد؟

گردشگری یکی از موضوعات مهمی است که در عرصه های مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی تاثیرات مهمی را بر جای می گذارد. یکی از موضوعات جدید و مهم حوزه گردشگری، گردشگری خرید می باشد.گردشگری خرید در واقع انگیزه و تمایل سفر و خرید به طور همزمان می باشد که در واقع بخش خرید آن بستر مستعدی برای فروش محصولات داخلی به حساب می آید. خرید گردشگران می تواند به علت های مختلفی انجام شود که شامل تفریح و سرگرمی، آشنایی با فرهنگ کشور مقصد، کسب تجربه و لذت، همراهی با دوستان و آشنایان و… انجام می گیرد و می تواند ارزآوری زیادی برای کشور مقصد ایجاد نماید.

 

در تعریف جهانی “گردشگر” به کسی گفته می شود که  اقامت حداقل ۲۴ ساعت در مکانی غیر از موطن خود داشته باشد. یکی از مهمترین مفاهیم در گردشگری تاکید این صنعت بر رضایت مشتری یا به عبارت دیگر مشتری مداری است. گرچه این موضوع در تمامی صنایع از اهمیت ویژه ای برخوردار است اما موفقیت در گردشگری کاملا بر رضایت و خشنودی مشتری استوار است زیرا فعالیتها و خدمات در این صنعت تامین و ارائه خدمات لوکس، تفریحی و رفاهی می باشد.  دو فعالیت مهم در رضایتمندی گردشگر تاثیر بسزایی دارد. اولین مورد فراهم نمودن امکانات مربوط به فضا یا مکانی است که گردشگر از آن بازدید می نماید و دسته دوم امکانات و تمهیدات مربوط به خرید و تجربه خرید گردشگر می باشد. لذا جهت وفاداری بیشتر گردشگر به کشور مقصد جهت تجربه مجدد و همچنین معرفی کشور مقصد به سایرین بسیار مهم تلقی می شوند. در صورتی که گردشگر راضی باشد می تواند موثرترین تبلیغات را بدون هزینه برای کشور مقصد انجام بدهد بدین صورت که می تواند از طریق بازاریابی دهان به دهان به بازگو کردن تجربه سفر و خرید خود با سایرین موج تبلیغات مثبتی را ایجاد کند. همچنین تجربه منفی در سفر و خرید از کشور مقصد نیز می تواند با سرعت انتشار بیشتری نسبت به تبلیغات مثبت، ذهنیت منفی برای گردشگران بالقوه داشته باشد.

با‌توجه به اینکه سال ۹۷ سال حمایت از کالای داخلی لقب گرفته است لذا باید جهت جذاب کردن کالای داخلی از نظر کیفیت، قیمت،دسترسی و …  سعی شود چون معمولا کالاهایی که گردشگران خریداری می کنند مختص به همان منطقه و ریشه در فرهنگ آن منطقه دارد لذا اغلب کالاهایی هستند که کاملا در داخل تولید می شوند و کار هنرمندان داخلی می باشد.

برای دیدگاه ها کلیک کنید

جوابی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین مطالب

بالا