آموزشی

یک تصور غلط در بازاریابی صنایع فرهنگی

تصور غلط در بازاریابی

بازاریابی تنها به معنای تبلیغات و فروش نیست؛ بلکه بازاریابی می تواند به عنوان انتخاب درست مصرف کنندگان و قراردادن آنها در مرکز کسب و کار  جهت تامین نیازهای آنها و بررسی آخرین تغییر از نیازها،ترجیحات و سلایق مصرف کنندگان می باشد.

متاسفانه دیدگاهی کلیشه ای به بازاریابی وجود دارد و آن را به اشتباه با فروش یکی می دانند در صورتی که مهمترین دغدغه بازاریابی تامین نیازهای مشتری می باشد و شرکت های مختلف تجاری ،فرهنگی،خدماتی و … باید بدانند که با ارائه چه بسته ارزشی می توانند این دغدغه مشتریان و مخاطبان را پاسخ دهند.

مدیران برخی از موسسات و کسب و کارهای محصولات خلاق و فرهنگی  عنوان می کنند “کسب و کار و فعالیت ما رونق بسیار خوبی دارد و تنها مشکل ما مخاطبان و مشتریان می باشد! ” و معمولا همیشه از اینکه نتوانسته اند گروهی از مخاطبان (مشتریان) را سمت فعالیت ها و محصولات خود سوق دهند شاکی هستند. این مدیران و مسئولین باید بدانند، مرکزیت  فعالیت فرهنگی، مخاطبان اند و دائما باید نیازها و خواسته های آنها رصد شود و طبق آخرین نیاز ها و خواسته هایشان به آنها بسته های مختلف ارزش پیشنهاد شود نه اینکه در اتاق های بسته به فکر برنامه های متنوع بازاریابی و  فعالیت های ترویجی_ترفیعی باشند.  اگر به این مهم توجه شود س از مدتی می توان شاهد رونق کسب و کارهای مختلف تجاری،فرهنگی،خدماتی و …  هم در زمینه اقتصادی و هم ترویج فرهنگی باشیم. ولی امروزه متاسفانه در بیشتر موسسات و نهادهای فعال در زمینه صنایع خلاق کشور شاهد ارائه خدمات و محصولات، بدون توجه به نیازهای مخاطبان می باشیم و مدیران و مسئولان این موسسات و نهادها منتظر جادوی جذب مخاطب و افزایش فروش  هستند و نرسیدن به این نتیجه آنها را ناامید خواهد کرد.

اگر موسسات و نهادهای مختلف در برنامه ریزی استراتژیک خود مشتری و مخاطب انتخاب شده را مرکز فعالیت های خود قرار دهند آنگاه عملیات آنها نیز به سمت مخاطب و مشتری سوق پیدا خواهد کرد مثلا قیمت گذاری آنها واقع بینانه تر و جذابیت بیشتری برای مخاطبان خواهند داشت همچنین فعالیت های ترویجی و تبلیغی آنها نیز مخاطب (مشتری) محور خواهند بود و علاوه بر جذب مخاطبان (مشتریان) بیشتر می توان شاهد نرخ ریزش کمتری از مخاطبان (مشتریان) نیز باشند.

مشتری گرایی و انتخاب درست مشتریانی که می توان به آنها محصولات و خدمات ارائه نمود می تواند هزینه های کسب و کار را نیز کاهش دهد، تبلیغات موثرتری انجام شود که با علایق و سلایق مشتریان انتخاب شده سازگارتر باشد و شاهد انبارهای سرریز از محصولات مختلفی نباشیم که به میل و سلیقه شخصی خود روانه بازار نموده ایم. یکی از مفاهیمی هم که امروزه بیشتر با آن مواجه هستیم بازاریابی ارزش محور می باشد که تمرکز زیادی بر ارزش های ایجاد شده برای مشتری دارد. بازاریابی ارز‌ش محور همان‌طور که از نام آن پیداست، به جای تمرکز بر محصول، به ارزش‌های مورد احترام و علاقه‌ی مشتری متمرکز است.

در استراتژی بازاریابی ارزش محور تمرکز تبلیغات و بازاریابی بر مشتری و ارزش‌های مورد قبول او، به خصوص ارزش‌های اخلاقی، خواهد بود. در این نوع از بازاریابی، هدف اصلی دیده‌ شدن حداکثری محصول توسط مشتریان و مصرف‌کنندگان نیست. هدف، جلب توجه و رضایت مشتریان به شکلی است که آن‌ها خود به گسترش نام محصول و شرکت کمک کنند و‌ به صورت غیرمستقیم خود بخشی از فرآیند بازاریابی شرکت باشند.

برای دیدگاه ها کلیک کنید

جوابی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین مطالب

بالا