گردشگری مجازی
گردشگری مجازی به صورت خلاصه عبارتست از حضور مجازی و غیر فیزیکی گردشگر در مکانهای توریستی که این حضور مجازی با بهره مندی از قدرت رسانه های نوین مبتنی بر فن آوری اطلاعات میسر می شود.
به شکل سنتی بازدید از یک مکان دیدنی به معنای حضور فیزیکی در آن مکان می باشد اما با ظهور فن آوریهای نوین رایانه ای و رسانه ای و تلفیق آنها با یکدیگر امکان حضور افراد در یک مکان دیدنی و سیاحتی به صورت مجازی به گونه ای فراهم می شود که حس حضور فیزیکی در آن مکان تا بیشترین حد ممکن به بازدید کننده مجازی القا گردد. مهمترین هدف گردشگری مجازی در بعد فن آوری نزدیک تر نمودن هرچه بیشتر حس حضور مجازی کاربران به حس حضور واقعی در مکانهای توریستی و سیاحتی معرفی شده است و در بعد اقتصادی نیز ترغیب افراد به انجام سفر و حضور فیزیکی در جاذبه های گردشگری شهرها و کشورها می باشد. یکی از بارزترین تجربیات گردشگری مجازی که می توان آن را به عنوان معرفی کننده و پدید آورنده مفهوم گردشگری مجازی دانست تور مجازی می باشد که عبارت است از تصاویر پانورامای ۳۶۰ درجه که از نقاط مختلف یک جاذبه گردشگری تهیه می شوند و کاربران می توانند با انتخاب موقعیت دلخواه از جاذبه گردشگری معرفی شده، محیط پیرامون خود را به صورت ۳۶۰ درجه مشاهده نمایند. از قابلیتهای مهم تورهای مجازی امکان تعامل کاربران می باشد که رسانه های سنتی مانند کلیپهای ویدئویی از آن محروم می باشند. علاوه بر امکان انتخاب موقعیت دلخواه در مکان مورد نظر، امکان چرخش به زاویه دلخواه و بزرگنمایی تصاویر برای مشاهده جزئیات بیشتر برای کاربران میسر می باشد.
علاوه بر تور مجازی، مدلسازی و بازسازی سه بعدی از دیگر ابزارهای گردش مجازی می باشد که در آن یک مکان توریستی و سیاحتی با بهره گیری از تکنیکهای تصویر برداری(مانند اسکن سه بعدی) و پردازش و مدلسازی در نرم افزارهای رایانه ای به صورت سه بعدی بازسازی می شود تا کاربران بتوانند به صورت مجازی در مکان توریستی معرفی شده گردش نموده و از جزئیات مختلف آن به صورت بصری آگاه گردند. تلفیق هر یک از ابزارهای معرفی شده فوق(تور مجازی یا بازسازی سه بعدی) با فن آوری واقعیت مجازی که بیشتر آنرا با هدستهای معروف واقعیت مجازی می شناسیم می تواند تجربه منحصر بفردی را در اختیار کاربران و گردشگران قرار دهد. لازم بذکر است بهره گیری از سایر فرمتهای اطلاعاتی دیداری و شنیداری مانند کلیپهای ویدیویی، گفتار و توضیحات صوتی، اطلاعات متنی، موقعیت جاذبه ها بر روی نقشه و عکسهای ثابت در کنار هر یک از ابزارهای فوق مانند تور مجازی می تواند به درک دقیق تر کاربران از فضای مکان معرفی شده کمک نماید. بهره مندی از تجربیات دیگران که با ظهور فضای مجازی به مفهومی گسترده تبدیل شده است از دیگر ابزارهای توسعه گردشگری مجازی می باشد. استفاده افراد از تجربیات و توصیه های گردشگرانی که قبلا از مکانهای مورد نظر بازدید کرده اند به کسب اطلاع بیشتر از جزئیات آن مکان برای بازدید کنندگان جدید کمک می کند و می تواند موجب تحقق اصلی ترین هدف گردشگری مجازی یعنی ترغیب افراد به سفر و حضور فیزیکی در مکانهای سیاحتی در شهرها و کشورهای مختلف گردد.
