ارزش طول عمر مشتری عبارت است از مجموع کل ارزشی که یک مشتری در تمام مدتی که مشتری یک کسب وکار است، به آن کسب وکار می رساند. به عنوان مثال، وقتی شما ۲۰ سال است که به طور متوسط ماهی یک بار از خدمات یک رستوران به خصوص استفاده می کنید، ارزش طول عمر شما برای آن رستوران عبارت از مجموع پولی است که در تمام این مدت بابت خدمات دریافتی پرداخت کرده اید. نکته ی حائز اهمیت در این مفهوم این است که کسب وکارها به دنبال حداکثرسازی CLV هستند نه لزوماً حداکثر کردن سود حاصل از یک بار خرید مشتری. بدین معنی که ممکن است از میان کل خریدهای شما از رستوران موردنظر، ۱۰ بار غذای شما با تأخیر رسیده باشد و رستوران به منظور جلوگیری از نارضایتی شما، غذا را به رایگان به شما داده باشد (یعنی در هرکدام از این ۱۰ خرید، ضرر کرده باشد) اما همین ضررها باعث شده شما ۲۰ سال مشتری این رستوران باقی بمانید (و ارزش کل طول عمر ارتباطتان با رستوران، افزایش یافته باشد).
